Thursday, October 24, 2013

My Final Year Exam Experience

Kalau fikir secara logiknya, tak pernh ke korg terfikir bawaha exam ni merupakan suatu perkara yg paling membazirkan masa..? Sebabnya, masa yg dibagi byk sngt.. Sampai dua jam tiga jam.. Serius, membuang masa.. Tapi klau exam mcm BM & BI aku rasa berbaloi kot lama2.. Yela, nak fikir, nak menjana idea lagi.. Bukan suatu perkara yang senang.. Tapi, klau dilihat melalui sudut pandangan aku, mmg exam ni membazir masa.. (and of course aku ade byk jnis sdut pndgn yg mmbuatkn aku boleh fkir tntg suatu prkara melalui plbgai perspektif org lain XD xfham kn ? kay, xpenting pun :P)

Nak tahu knp aku ckp exam ni buang masa ? Haa... Ni yg nk terangkn ni.. Kay, contoh, exam yg memerlukan fakta, mcm exam sains.. Semua soalan dia mesti memerlukan fakta kn ? So, mesti korg kne hafal bermacam jnis fakta yg prnah korg blajar .. Tpi, klau dh jumpa soalan yg korg rse mcm xprnah belajar.. (maybe sbb x dtg skolah or berangan mse cikgu tngh ajar.. :P) Klau jumpa soalan yg mcm xtau, mesti korg akn skip or hentam je.. So, klau cmni, korg akn siap awal, right ? :D (siap awal mmg awesome sbb boleh tdo.. :P) Seriously, klau ade lgi 30 mnit lebih, klau nk semak balik, soalan yg mmg korg dh xtau, xkn nk jwab jugak smpai korg thu nk jwab.. ? dh xtau tu dh la, klau hentam pun dh confirm salah, kn? So, masa 30 mnit yg ade tu berharga woo.. Mcm2 boleh buat.. Jogging, main game, masak, tngok tv, baca buku pun boleh buat dlm masa 30 mnit tu.. buat bnde smua tu pun lgi bgus drpd dduk atas kerusi tngok kertas soalan, termenung jauh sampai ke USA sana... Sbb tu aku tak suka exam.. Tpi, sbnarnya bukan exam yg aku nk salahkan.. Tapi prosedur exam tu yg aku x suka.. Slagi masa exam yg diberi tu xhbis, slagi tu xkn bebas.. Kalau boleh kluar kelas lpas siap jwab baru la awesome mcm kt luar negara sne.. :D Klau mcm tu kn pelajar pun ade lbih byk peluang mengulangkaji smentara menunggu exam sterusnya bermula..

So, kesimpulannya, exam ialah suatu perkara yg buang masa.. Kalau dh xtau nk jwab soalan, pasrah jela, bukannya leh wt pe.. spe sruh x study.. :P So, masa terluang yg ada msa exam tu sharusnya digunakan sbaiknya oleh pelajar.. Guru pula harus lah memberi peluang pada pelajar untuk mengulangkaji.. And maybe it would be more awesome kalau sistem pendidikan juga diubah yg dibenarkan pelajar menghantar terus krtas jwapan selepas exam dan membuat kerja sendiri.. :D

Post aku ni dh mcm karangan nk jwab soalan perbahasan BM plak.. klau buang bahasa rojak, betulkan format, susun balik isi & huraian & buang SMILEY :P, mesti dah boleh guna untuk jwab soalan perbahasan ataupun soalan meminta pendapat.. Ini smua hnya sbuah pendapat.. And hanya sebuah "post".. Tak perlu dianggap serius .. :)

No comments:

Post a Comment