Monday, February 2, 2015

Dunia Sekarang Dunia Duit

Dunia Ni Semuanya Tentang Duit!
huarghhhhh!! Tolong! Apa ni? Duit? Kenapa perlunya duit? Dunia sekarang ni dunia duit! Sampaikan nak masuk tandas pun kena bayar, at least 20 sen tau! Zaman dulu boleh la, takde duit..

My Grandma from Kedah once told me, "Biaq pi la malaih blajaq, asaikan rajin kerja.."

Well, bagi saya lah kan.. Kalau tak belajar pandai2, peluang nak dapatkan kerjaya yg beri pendapatan lumayan tuh mmg tipis.. That's why I'm always worried about my future!! Saya ni dah la jenis yg xtahu apa cita2 sendiri (btw, simptom ni biasa berlaku pada pelajar remaja yg bijak pandai.. Seriously., Saya lah salah satunya.. Hmm -.-) Saya tak tahu apa yg saya minat.. Sedih tau! T.T Satu2nya benda yg saya tahu, subjek yg saya minat masa zaman sekolah ialah Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris.. Hee, bukan nk bangga diri lah kan.. Tapi saya mmg byk terima pujian drpd guru2 yg mengajar saya subjek BM & BI..

Cikgu BI waktu form 4, "Saya suka Asyraaf, dia punya BI bagus.."
Cikgu BI waktu form 5, "I have high expectation on you okay, Asyraaf? Do your best.."
Cikgu BM form 4, ayat ni cikgu ckp lepas saya disuruh buat ayat kat whiteboard berdasarkan perkataan yg cikgu bagi, "Sebab tu saya suka Asyraaf.. Saya suka cara penggunaan bahasa dia.. Dia guna perkataan yg bombastik"
Cikgu BM form 5? Jangan tanya, tak semua cikgu suka saya.. -.- Nnti saya cerita kay zaman sekolah saya di entri yg lain.. Hee~ ^_^

Tapi saya mmg drpd sekolah rendah dipuji sbb bahasa saya.. I guess that's the only talent I had, huh? haha.. Sekurang-kurangnya ada lah juga bakat daripada takde kan? ^_^ Tapi, jujurlah kan, saya still jealous dgn kawan2 saya.. Sbb apa? Yela, ade yg dipuji sbb 'terer' dlm subjek yg susah2 mcm Chemistry, Physics, and Addmath.. Seriously, saya mmg lemah dlm subjek2 lain.. The only subjek I can score A is just English, seterusnya barulah Bahasa Melayu, and so on.. Subjek lain takdelah teruk mana, tapi standard lah kan kalau mata pelajaran elektif tu gagal? Hee~ ^_^

And sejak tu saya dalam dilema.. Apa cita2 saya? Nak meneruskan bakat dlm bidang penulisan? Tapi bila fikir2kan balik, saya budak sains.. Rugilah kalau tak ambil kerjaya yg hanya budak sains je boleh dpt.. Seperti, bidang perubatan or engineering maybe? Ha! Kalau nak tahu, saya minat bahagian multimedia! Buat2 kartun, edit gambar, buat video and segala yg berkaitan dgn multimedia.. Sekolah saya ada satu kelas ni kelas GB namanya also stands for 'Grafik Berkomputer' .. Mmg pelajar kelas ni belajar semua berkaitan yg saya minat! Tapi, hmm.. Saya nak masuk kelas ni tapi.. Mak saya halang saya.. Dia kata takde masa depan, banyak saingan and mcm2 la.. And sejak tu, I took my study effortlessly.. Semenjak saya form 4, disebabkan tak dapat masuk kelas tu.. Saya hilang interest dlm pelajaran.. Sayang sebenarnya bekas pelajar yg pernah skor 7A dlm PMR sia2kan bakatnya begitu saja..

Then, bila dah dekat nak SPM, barulah terkejar-kejar setiap matapelajaran yg pernah tertinggal.. It's hard to admit it but I really regret of myself for not taking my studies seriously.. Orang sekeliling semua meletakkan harapan tinggi pada saya.. Terutamanya sekali mak saya, cikgu saya, kwn2 saya and paling rapat dgn saya, classmates saya.. Diorg semua just buatkan saya lebih tertekan untuk belajar pada saat akhir sebelum SPM.. Well, apa boleh buat kan? I try my best, and try to break through it with my own force of effort.. Harap2lah result saya nanti okay.. Hmm..

Lastly, saya masih keliru tentang pilihan kerjaya saya.. Apa yg saya fikir, saya just nak dapatkan pendapatan dgn hasil usaha saya sendiri untuk bantu keluarga & kawan2! (fyi, saya seorg yg malas kerja :P) Saya teringin nak ada kereta BMW saya sendiri.. (Tinggi kn impian saya? haha ^_^) Tak ada masalah kewangan, malah boleh tolong org lain selesaikan masalah kewangan diorg.. Hopefully I could find my path of career soon enough.. >_< So, that's all for now! Laterrr~

2 comments:

  1. Bestnyer pndai ckp omputih.. Yana phm jer omputih..nk ckp tuh xde kompiden..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihii, xde la pandai mana.. Kita dh belajar, jadi kne la praktikkan selalu.. Kang lupa nnti.. haha :)

      Delete